|
Det er ikke forbundet
med de store besværligheder at få en e-mail funktion på
skibene.
Alle skibe, over 300 BT, som sejler world wide, er nemlig
nu udstyret med sikkerhedssystemet Global Maritime
Distress and Safety System (GMDSS). Sikkerhedssystemet er
blandt andet koblet op på satellitsystemet Inmarsat. Ud
over at være en del af sikkerhedssystemet om bord bruges
udstyret også til kommunikation mellem skib og land. Der
er forskellige typer af Inmarsat stationer i skibene afhængigt
af behovet for kommunikation, og hvilken pris man vil
betale.
A til tale, dokumenter og data
Inmarsat A er et over 20 år gammelt analogt system med
mulighed for at transmittere tale, dokumenter og data. Det
er dog temmelig dyrt at benytte, da det koster 40 kroner
pr. minut i dagtimerne og 25 kroner i den billige periode
(aften, nat og morgen). Det er ikke noget problem at
benytte systemet som pårørende til en sømand, fordi
samtalen kan foregå fra hjemmet via en almindelig telefon.
Det er også muligt at tilslutte en computer til Inmarsat
A stationen og dermed sende e-mail.
B - er billigere
Inmarsat B stationen er digital - altså baseret på en
noget nyere teknik sammenlignet med Inmarsat A. Desuden er
den billigere i brug. 22 kroner i minuttet i den dyre tid
og 19 kroner i den billige. Med en Inmarsat B station kan
der sendes e-mail og High Speed Data med hastigheder helt
op til 64 Kbit/s. Hvis man oven i købet komprimerer sine
data, kan de sendes på langt kortere tid og dermed gøre
transmissionen endnu billigere. Det gøres med et specielt
edb-program, som pakker informationerne sammen.
C er til sikkerhed
Hovedfunktionen i Inmarsat-tjenesten er alarmering af
redningsmyndighederne i land i en nødsituation, og næsten
alle danske handelsskibe har en Inmarsat station. Den kan
imidlertid også bruges til kommunikation i form af
radiotelex - og som noget nyt til e-mail. Prisen for
brugen afhænger ikke af tiden, der bliver brugt til
transmission, men af mængden af data, som skal overføres.
Systemet er meget velegnet til brug af e-mail, der ikke er
for lange.
Et meget kort brev på op til ti linier skrevet på
computer og sendt over e-mail fylder omkring 1-3 Kbit og
med en pris på 1,20 kroner pr 1/4 Kbit vil prisen for et
kort brev på eksempelvis 3 Kbit blive 14,40 kroner. Hvis
brevet eller meddelelsen er længere, kan det bedre svare
sig at benytte et af de andre systemer.
Ny Inmarsat-tjeneste
Som sidste nyt på stammen er der kommet en ny
Inmarsattjeneste, som hedder Inmarsat mini-M, der kan
bruges til både telefoni, fax og dataoverførsel.
Trafikken udbydes under navnet MOBIQ. Dette system har den
store fordel, at mandskabet om bord udstyres med hver sit
SIM-kort, som indsættes i terminalen, når der skal
kommunikeres. Denne måde at optælle den forbrugte tid på,
letter regnskabet ombord, da der ikke skal holdes regnskab
med de enkelte søfolks forbrug. Priserne for brugen af
MOBIQ afregnes i dollars og ligger på 2,45 - 3,60
USdollars pr. minut. Inmarsat mini-M er ideel til e-mail.
Dækker næsten hele verden
De forskellige Inmarsat systemer dækker næsten hele
verden rundt. Henholdsvis nord og syd for 70 graders
bredde, kan terminalerne dog ikke nå de 4 satellitter,
der er placeret ca. 37.000 km over ækvator.
Iridium dækker polerne
Et helt nyt system til transmission af både tale og data
er Iridium, der dækker world wide - altså også i områderne
nær polerne, hvor en del fiskere og nogle handelsskibe
sejler. Tale og data afregnes i dollars. Prisen for brugen
er mellem 2,50 og 6 dollars pr minut alt efter, hvorfra
opkaldet sker.Man skal være opmærksom på, at de opgivne
priser gælder kommunikation fra skib til land. Den
modsatte vej skal der lægges dansk moms (pt. 25%) oven i
priserne. Desuden eksisterer begrebet billige tidsperioder
ikke, når der kommunikeres fra land til skib.
Mobil med grænser
Endelig er der selvfølgelig mobiltelefonen, som ikke kun
er den nemmeste måde at kommunikere på, men også den
billigste. Det gælder både GSM og NMT. Det eneste krav
er, at skibet befinder sig inden for systemets rækkevidde.
Det vil for begge systemers vedkommende sige, at skibet
skal sejle inden for nogle få sømil fra land. Det kan
dog veksle en del alt efter landstationernes placering.
Generelt rækker NMT en smule længere end GSM.
De to systemer har en begrænset geografisk udbredelse.
NMT til de nordiske lande samt nogle få flere og GSM i
det meste af Europa, men ikke i hovedparten af de lande,
hvor den danske skibsfart foregår, nemlig world wide
trade. Priserne afhænger af, hvilken aftale man har indgået
med udbyderen af mobiltelefoni, men er de samme som for
almindelige samtaler over mobiltelefoner på land.
Sikkerhedsmæssigt kan mobiltelefonen ikke anbefales, idet
man ikke kan alarmere og få hjælp fra skibe i nærheden,
ligesom der ikke er prioritet for et nødopkald.
VHF er sikrest
Trods de mange nye muligheder, er VHF (very high
frequency) fortsat den sikreste form for kommunikation med
land og andre skibe, vurderer Hans Aage Nielsen fra Søfartsstyrelsens
regelkontor.
Med DSC (digitalt selektivt kald) tilkoblet kan en nødalarmering
og den nødstedtes position automatisk overføres til et
display på kystradiostationen og på de andre skibe i nærheden
med DSC ved blot et tryk på den røde „distress"
knap. DSC giver desuden mulighed for at ringe direkte
udenom operatøren på Lyngby Radio til en pris på 4,40
kroner i minuttet. Ellers bestilles samtalen traditionelt
hos operatøren på Lyngby Radio. VHF har en længere rækkevidde
end for eksempel mobiltelefonerne og dækker Kattegat, men
ikke hele Nordsøen og Skagerrak.
Skibe, der befinder sig i Østersøen eller Nordsøen kan
benytte MF (medium frequency), i gamle dage kaldet „kutterbølger".
Prisen for VHF og MF er 11,90 kroner inkl. moms pr. minut.
HF (high frequency) kan benyttes uanset, hvor på kloden
skibet befinder sig. Prisen for denne tjeneste er 26,50
kroner pr. minut uden moms. Der betales ikke moms af HF-
trafik.
Stadig meget dyrt
Hvilket system man skal bruge for at holde kontakt med sin
familie, er som sagt afhængigt af, hvor på kloden skibet
befinder sig. Mulighederne for at sætte sig ved
computeren for at skrive lange breve, medsende billeder og
små stumper videofilm er endnu stærkt begrænsede på
grund af de dyre transmissionstakster.
Rederiernes politik med hensyn til søfolkenes muligheder
for at kommunikere med deres familie og omvendt er meget
forskellig. Enkelte større rederier giver familier og søfolk
mulighed for at sende e-mail til rederiet, der så sender
videre uden beregning. Andre rederier forlanger betaling
for denne service.
Sådan sender
du e-mail
For at bruge den nye Internet-service til og fra
skibe, der har Inmarsat C, er det kun nødvendigt
at have en PC eller en Mac med Internet-adgang og
standard Internet e-mail software.
Abonnenten i land skal registreres som Eik
Internet C-bruger - og mere skal der ikke til, før
kommunikationen kan gå i gang. En besked fra land
til skib foregår ved, at man adresserer sin mail
til den sejlendes Inmarsat-C nummer (9 cifre),
tilføjer et @ og bogstaverne inmc.eik.com.
Adressen kan altså se således ud: 421999010@inmc.eik.com.
E-mailen sendes til jordstationen Eik i Norge, der
via Inmarsat satellitterne sender den videre ud
til skibet. Når mailen skal den anden vej -
skrives e-mail adressen på rederiet eller det
hjemlige familiemedlem. Af sted over satellitten
og en jordstation - og der er post på skærmen på
rederiet eller hjemme i dagligstuen. Det eneste
der kræves er, at landsiden er registreret som
bruger. Tilmeldingen koster 220 kr. plus moms og
kan ske til Tele Danmark - Satellittjenester på
e-mail: inmarsat@tdk.dk eller på telefon 43 34 26
03.
|
|
|