Brev fra Rene

29-10-2001, Mauritius

Vi fik jo besøg mandagen efter at vi selv ankom om fredagen. To nye gaster, Lars og Mike, samt Lise, Susan og Mette. Dennis, min bror og jeg tog sammen med vores kærester længere nord på til en lejet lejlighed, hvor vi skulle bo nogle dage. Det er jo sådan at vi pt er 11 "ombord" hvilket er lige i overkanten, så der er nogen som er nød til at overnatte på land. Men det gør nu ikke noget for så er der jo også lidt mere plads og privatliv.

Lejligheden som lå lidt nord for Grand Baie var så vores udgangspunkt for strandture, gåture og shoppingture. Det var rigtig "Familien Danmark" som var kommet på tur. Det var mærkeligt at være væk fra båden, og tasken jeg havde pakket var nu også lidt mangelfuld - for det plejer jo bare at ligge inde i mit skab ved min køje......   Men pyt med det, for det vigtigste var at nyde tiden sammen med hinanden.

Efter 5 overnatninger i lejligheden, flyttede vi ind til Grand Baie i en billigere lejlighed. Grunden til at vi flyttede var at båden ville komme til at ligge i bugten ud for Grand Baie, og så skulle vi ikke til at tage en bus frem og tilbage.  Mht. båden så overlod Dennis og jeg den for første gang til andre. Chris og Claus samt Christian og de to nye gaster skulle selv sejle båden de 15 mil fra Port Louis til Grand Baie. Chris og Claus er gamle søspejdere i Hjerting så selvom det var med sommerfugle i maven, følte vi os trygge ved situationen. Det gik jo også godt.

Om fredagen ankom de planmæssigt til Grand Baie, hvor de ankrede båden op. Vi kom alle derud og den store familie var igen samlet. Vores nye lejlighed var knap så pæn som den tidligere. Men man får vel hvad man betaler for....  Men den er såmænd ganske ok. Det eneste problem er at den ligger tæt på en moske...., hvilket betyder morgensang kl. 05 om morgenen. Larmen vækker hønsene - og hanerne - , som derefter galer resten af dagen. Et vækkeur er i hvert fald ikke nødvendigt!!  Men for 200 kr. for en lejlighed til 6 personer (3 dobbelværelser, køkken, stue og bad/toilet) er det sikkert fint - og det er incl. rengøring hver dag.

Nå vi har også været på ture. Den første var en pakkeløsning, hvor vi blev hentet med en minibus og kørt om på østsiden af øen. Her ventede en speedbåd som i fuld fart bragte os til et vandfald. Efter min mening var det nu ikke noget særligt - men jeg har også set mange. Derefter gik det igen i flyvende tempo afsted mod Ile aux Cerfs, en flot ø med lækre sandstrande. Her havde vi små to timer hvor vi fik badet og snorklet. Snorklet er måske så meget sagt for dybden sneg sig nødig over en halv meter. Men vi fik en god tur alligevel for vi så både dragefisk (lionfish), muræner, en havslange og så var der flotte søpindsvin og en smule koralfisk.

Fra stranden blev vi sejlet i en dinghy til et grillområde, hvor der blev serveret grillet fisk, kylling og pølser. Hertil var der brød og salat og ikke at forglemme fri drikkevarer. Men nu er det jo gerne sådan at deres frie drikkevarer har det med at slippe op når der kommer en flok øltørstige unge danskere, men når ret skal være ret og vi fik vores del. Fulde skulle vi jo heller ikke blive for turen var ikke færdig endnu.

Minibussen hentede os ved grillpladsen og tog os til en botanisk have. Haven var ganske flot og det var skønt at gå rundt i den. Guider som viste os rundt var overalt og sagde man nej til en guidet tur blev de lidt sure. Det endte da også med at vi hyrede en som så viste os kaneltræer, Vicks Blå- træer (de lugtede at de kendte bolsjer), eukalyptustræer samt en masse andet. Vi betalte ham lidt penge for turen, men da vi kom tilbage til indgangen fik vi skæld ud af guiderne for det viste sig at han var en falsk guide......- men vi var nu ligeglade for vi havde fået en fin tur.

Herfra gik turen hjem. Tur nummer to var halv om halv planlagt af os selv. Dvs. at vi ringede til en mand som havde en minibus og som godt ville køre os rundt. Han kendte hele øen godt, og det blev en rigtig god tur. Først kørte vi rundt til forskellige shoppingmuligheder, hvor der blev handlet noget af det billige tøj de sælger her. Da vi var trætte at det kom vi til et tekstilmuseum, hvor vi så hvordan tøjet bliver lavet. Det er en større proces skal jeg hilse og sige. Noget klogere på tekstilens forunderlige verden satte vi kursen mod et flot udsigtspunkt, Black River Gorge, hvor der på trods af den silende regn, var en storslået malerisk udsigt ud over et bjerglandskab.

Frokosten, der bestod af kedelige kyllingeburger, blev indtaget i bussen mens regnen væltede ned. Da alle havde stillet sulten kørte vi til et 75 meter højt vandfald. Også virkelig flot, men igen havde regnen indflydelse på længden af opholdet. Vi nåede dog uden problemer at fyre en række billeder af - det skal man jo....Et Hindutempel ved en sø var ligeledes på programmet. En gang om året valfarter alle hinduerne på Maritius til fods ned til denne specielle sø for at drikke en kop vand - og så går de hjem igen...., ja det forstår man jo ikke; er vandet i deres hjem nu ikke godt nok?

Nå, men der var nu gjort meget ved stedet, og vi overværede også nogle hinduer tilbede deres guder med røgelse og sang. En af de sidste ting vi besøgte var et sted hvor jorden, fra naturens side, var mangefarvet. Det var et ret unikt syn, for i næsten rette linier lå de forskellige farver side om side, i det meget bølgeformede landskab. På stedet var der ingen skilte om hvad de forskellige farver var, men det var også lige meget, for flot var det. Det sjove på dette sted var at her regnede det også, men til forskel fra de andre steder fik vi her udleveret en paraply. Så det blev til 11 mennesker efter hinanden hver under deres regnskærm.

På hjemturen kørte vi lige forbi saltudvindingssteder og da vi igen var hjemme var det en noget sløv flok der forlod bussen. Det havde været en rigtig god tur. Efter et par hårde udflugter er vi gået tilbage til afslapning på stranden og hvad vi nu ellers finder på. Det var ordene for denne gang. Håber ikke efteråret er for slemt derhjemme, men hvis det er så bare tænk på os herude.

Rene Krath

Read more about: var and det