Brev fra Rene

27-08-2001, Darwin – Bali

Hej igen. Vi er nu kommet til Bali og der er igen gode historier som kan sendes hjem.

Vi forlod Darwin en mandag formiddag efter en smertefri udklarering og satte kursen mod Ashmore Reef. Dette rev ligger halvvejs til Bali i ret linie og skaber derfor grundlag for et naturligt stop, som vi alle satte meget pris på, men specielt nok de nye gaster som ellers skulle starte med 8 - 9 døgn på søen. Vi ankrede båden op på et mindre roligt sted, som dog ikke havde nogen betydning. Vi skulle jo ikke være om bord. Dinghien blev pumpet og turen gik så ind til den lille sandø som revet beskyttede. Øen var fredet pga. dyrelivet, men det opsatte skilt stod jo ikke på dansk  - og vi var de eneste så langt øjet rakte.

Det var ganske gode oplevelser vi skulle få os der. På vejen ind til øen så vi i vandet mange skildpadder som flygtede fra larmen af påhængsmotoren. Vi landede på en ganske lækker strand, hvor fuglene gjorde et stort nummer ud af at signalere deres tilstedeværelse, eller var det mon deres negativitet over vores ankomst de gav udtryk for?? Nå, men vi holdt os for os selv på stranden og det respekterede fuglene vist, for deres skrig blev reduceret med flere decibel efter blot få meters gang.

At det var skildpadder vi havde set i vandet under indsejlingen blev vi bekræftet i næsten lige med det samme. Rigtig mange steder var der stadig fine spor fra skildpaddehunner som havde været oppe i sandet for at lægge æg, og et sted på øen blev vi vidner til en grand-voksen mor, som var i færd med at grave et "skyttehul" til sine komne unger. Lad os håbe at skildpadder er drægtige i en længere periode, for med det tempo hvormed den gravede ville det tage mange timer før hullet ville være stort nok til at påbegynde en ny familie. (Spørgsmål: hvor mange æg lægger en havskildpadde ?? svar sendes til vores gæstebog!!) Vi nåede hele øen rundt uden dehydrering eller tab af besætningsmedlemmer. I mellemtiden havde havvandet valgt at holde "siesta" og havde dermed trukket sig meget langt tilbage.

Der var ca. 1 km. fra øen til kanten af revet. De første ca. 600 meter gik rimeligt godt for der kunne dinghien selv, eller næsten selv, flyde når der ingen personer var ombord. Problemet var dog ikke løst efter 600 meter. Tvært i mod. De sidste 400 meter var så godt som tør koral, hvilket betød at vi i bedste NAVY-SEALS stil bogstavelig talt kastede det røde gummilyn på nakken og således bar den ud til yderrevet hvor der derfra var fri passage ud til Dream.

Nu er der nok nogen derhjemme som tænker at en gummibåd kan da ikke være så tung. Men med en 15 HK motor oppe i båden så går den i hvert fald ikke under kategorien "fluevægt", men det var nu heller ikke vægten som var det store problem. Det lå mere i det fodtøj som halvdelen af bærerne havde på. Jeg nævnte jo at det var et koralrev vi forcerede, og det gør man ikke i bare fødder, og da planen for uden at tage en ørundtur også var en snorkeltur, så var der nogen af os som kun havde svømmefødder med.

Dinghien var halvtung, men er man udstyret med andefødder gør det bestemt ikke opgaven nemmere. Til gengæld bliver synet meget sjovere for de andre. Men vi kom ud til båden, hvorefter vi alle tog en god tur i vandet med maske og finner, og pga. det blev vi belønnet med gode oplevelser såsom havslanger, farverige fisk og sågar to havskildpadder. Det er meget lang tid siden vi sidst har snorklet og det kunne godt mærkes på formen. De dybere dyk var krævende og ganske korte, men da nu skildpadden lå på 12 meters dybde, ja så måtte man jo derned.

Da vi havde fået nok tog Chris og Claus dykkerudstyret på og Chris fik dermed sit første dyk. Da de 20 min senere kom op tog min bror, Michael, og jeg grejet på og fulgte derefter ankerkæden til 22 meter. Det blev et godt dyk med mange gode oplevelser. Vi så mange af de samme ting som under snorkelturen, men man havde selvfølgelig mere tid til at studere livet. Men vi (og jeg) så også nyt liv. Bl.a. fisk med "horn i panden", en tun af god størrelse og så fik Mic sin haj-debut. Det var en wobbegong, som skulle være ret almindelig, men betegnes som farlig. Den kom svømmende og kom helt tæt på. Da den var ca. 2 meter fra os drejede den af. Det er en grim haj - og godt camoufleret. Vi fulgte den med øjnene og så endnu en. Da det var ved at blive mørkt valgte vi at afslutte mens legen var god - hajer jager jo i skumringen!!

Efter dykket gjorde vi båden sejlklar og i det allersidste lys satte vi kursen på 290 grader. Bali lå 500 mil forude.

Turen gik ganske godt. Vinden var ikke så stærk så vi fik badet en del. Christian fyldte 25 år, hvilket blev fejret kl. 02:00 da hans vagt begyndte, med varm kaffe eller cacao. Traditionen tro skal man jo som ugift have kanel når man bliver 25, men Christian havde været forudseende og i god tid fjernet alt hvad der fandtes ombord af den slags. Så han slap.

Den 22 august nåede vi så til Bali. Det var morgen og efter en underlig indsejling pga. strøm og utydelige bøjer, valgte Mic, som stod til rors, at sætte Dream på grund. En underlig bøje og en gammel gren viste sig at markere en sandbanke. Men hvem kunne dog vide det!!!

Så vi tog ganske let sandbanken, stod fast, men kom uden de store problemer hurtigt fri igen. Problemet var nu ikke så stort for vi var på stigende vand.

Bali: 8º44 S  115º13E

Ferieparadiset er nået. Da vi stadig havde både skib og fødder på dansk grund, stod jeg en dag og beskuede verdenskortet. Jorden er stor tænkte jeg, og Bali ved jeg ligger ca. på 8º S; det har jeg hørt skulle være et meget flot sted. 2 år efter afgang og en anseelig mængde sømil senere står jeg her så. Det er ikke en decideret drøm som er gået i opfyldelse, men blot at nu er jeg nået til et af de steder som jeg stod og stirrede på kortet hjemme i lille Danmark. Det giver én en god og glad fornemmelse. Et lille mål er nået kan man vel sige.

Men er Bali nu også så godt?? Vores entré til stedet var lidt af en scene. Normalt skal man have ansøgt om en sejltilladelse lang tid i forvejen for at få lov til at cruise i indonesisk farvand, men det er både dyrt, bøvlet og har langsommelige processer. Så vi valgte ikke at søge denne "permit", for vi ville kun besøge Bali.

Da vi ankom gik vi op til havnemyndigheden og sagde tingene som de var. Han kunne ikke hjælpe os og sendte os videre til " The Navy " som behandler disse crusing permits. Med os havde vi taget en agent. Det anbefales af de andre sejlere, for så går det hele lidt mere glidende..........     Nå, men oppe hos " the Navy " startede det helt store komediespil. Bossen kom ind på kontoret, efter at vi var blevet placeret foran skrivebordet, satte sig ned og så lidt surt på os. Bad om vores papirer og kiggede på dem. Spurgte om vi ikke havde flere...., han fiskede efter vores crusing permit som han udmærket godt vidste vi ikke havde. Vi sagde at den havde vi jo ikke og så kom der ellers en længere smøre om at vi var sejlet ind på indonesisk territorium uden tilladelse, og at det var i mod deres lov og det var for dårligt at vi ikke havde fået den mens vi var i Australien  - og jeg skal komme efter dig osv.

Efter denne dunder-tale talte han lidt med de to andre balinesere som var på kontoret (på baliensisk), kiggede tilbage på os med skumle øjne, talte lidt mere balinesisk, skældte os lidt mere ud (altså stille og roligt) og sagde at han jo ikke kunne lade os komme ind i landet uden tilladelse. Vi spurgte om der ikke var en mulighed for at vi kunne komme uden den tilladelse....., og efter lidt mere balinesisk og skulen til os kom der et beløb på 100 US dollars ud af hans mund.

Så meget moralprædiken for så "lidt", men det er vel spillets regler. Immigrationsmyndighederne var ligeledes en længere proces hvor der også skulle penge på bordet, men efter 3 timers kontorbesøg kunne vi vende tilbage til båden. Så nu håber vi at det kommer til at forløbe glat resten af tiden.

Efter indklareringen tog vi en ankomst øl i yachtklubbens bar, hvor efter vi tog ind til en større by for at se på lidt stress og forvirrede mennesker, samt få et godt måltid mad. Inde i Kuta, som byen hedder, blev der handlet trævarer i helt stor stil. Der blev faktisk købt så meget at vi nu selv kan starte en udsalgsbutik......

Den følgende dag delte vi os i to hold. Pigerne (Claus, Chris og Christian) blev hold et mens de gamle blev hold to. Vi tog ind til storbyen for at se om der ikke var noget vi manglede...., ja og så for lige at kigge lidt på den by også. Men det var nu ikke nogen super oplevelse.

Der var MEGET beskidt og forurenet pga udstødningsos. Overalt lå der affald, i en af de gennemløbne floder lå der en død hund!!!!,  og det at krydse en vej er i sig selv næsten en umulighed grundet den enorme mængde biler og knallerter. Så vi holdte os på den ene side så lang tid som muligt. Der var ikke meget at kigge på, synes vi, sikkert fordi det ikke var så rart at bevæge sig rundt i gaderne pga. osen, så da vi havde fået nok satte vi os ind i en taxi, bad ham køre os til den nærmeste strand hvor vi købte en kold øl og satte os så og nød den - mens taxien ventede. Det er nemlig billigt at køre i taxi. For 30 kr. kommer man hen hvor man vil. For 400 kr. kan vi have en minibus med kører fra morgen til aften. Vi har også været ude at White-water-rafte. Det var ganske fornøjeligt, og selv om det ikke var så vildt som vi havde håbet (det er tør-tid her i denne tid), havde vi alle en sjov ur. Vi fik om end ikke en vild tur så i hvert fald sprøjtet vand på alle de andre gummibåde som også var på floden, og to badeture i floden blev det også til. Vi havde ikke fået vand nok. Så efter hjemkomsten tog vi til Kuta hvor der er en god badestrand, kendt for rigtig gode surf-bølger. Stranden var også god, men da det har været stille her de sidste par dage var der ikke mange bølger. Men hva' pyt. Vi morede os gevaldigt alligevel.

De sidste dage her skal gå med en tur rundt på øen, en tur til sydspidsen for at få de store surf-bølger og så lidt vedligeholdelse på båden.

Vi regner med at sejle her fra den 28. Eller 29. Nu må vi se hvornår vi bliver smidt ud af myndighederne. Næste stop bliver den australske ø Christmas Island. En tur på 550 mil, svarende til 5 døgn. Ha' det godt derhjemme og send endelig en lille mail. Det har været lidt småt her i sommerferien, men så er der vel til gengæld nogle gode historier nu!!!!

Vi snakkes senere.

Rene.

Global View of det and further information concerning var