Brev fra Rene

11-01-2001, New Zealand

Godt nytår!! Og tak til dem som har sendt en lille hilsen om ditto emne.

Vi er lige nu på vej til Tauranga, en 60.000-menneskers-by på New Zealands østkyst, hvor vi lader båden overvintre indtil vi igen tager på farten i April måned. Vejret er ikke det ringeste, men der er kun lidt vind og den er imod os, så motoren kører med sine vanlige 1600 omdrejninger pr. min. Farten er ca. 5 knob hvilket vil give os en sejltid på 7 timer - altså en mindre tur. En motor larmer, men den giver os også al den strøm vi har brug for, hvilket betyder at jeg godt kan sidde her om læ og taste.

Sidst jeg gav lyd fra mig var lige før jul. Jeg ved at Dennis har lagt et brev om julen m.v. på nettet, så der vil jeg ikke lægge vægten. Jeg vil dog nævne at jeg også havde en god juleaften - Der manglede vist ikke andet end en kold dansk juleøl!!

2. juledag rykkede vi ankeret op af den mudrede bund i Opua og satte næsen mod millionbyen Auckland. Det blev en stille og fin tur hvor vi igen fik lov at opleve det fantastiske syn der er når delfiner leger med båden i et morildfyldt vand. Jeg har før beskrevet lignende oplevelser, men det er simpelthen så flot.

Vi ankom til Auckland den følgende dag om aftenen, lagde til ved den kaj som vi skulle, kaldte sikkerhedsvagten over radioen og fortalte at vi var ankommet. De ville straks sende en mand ned. 4 timer senere gik vi i seng - Der var ikke kommet nogen vagt...... Det gjorde der til gengæld tidligt næste morgen. Vi fik tjekket ind og fik en havneplads. Derefter gik vi en tur i Aucklands gader.

Sent om aftenen tog vi på nat-foto-safari i byen. Det var nu ikke fordi det var det vildste, men deres bytårn er meget pænt om natten.

Julen varer længe, koster mange penge. Dennis og jeg har længe snakket om at der var en del ting vi skulle have købt ind til båden, men muligheden har ligesom ikke været der. Det er jo begrænset hvad de har på Tonga af maritimt udstyr! Så vi tog VISA-kortet i lommen og gik på juleudsalg. Det blev til en, længe ønsket, autopilot, et hårdt tiltrængt kompas (det gamle krængede konstant 30 grader ), og vi måtte også købe et nyt amperemeter, da det gamle stod af under motorreparationen i Opua. Foruden alle disse fine ting blev der også til et par småting såsom et anker til dinghien og en ny spand. Det med spanden en spændende ting....... , vi går faktisk rundt og diskuterer kvalitet og blødhed/ styrke på spande. Jeg ved ikke om det er sejlladsen der stiger en til hovedet, for ..... så er vi vist lidt på spanden.....:)

Dagen før den store dag havde vi ikke det store på programmet. Dennis' forældre var ankommet sammen med deres venner den 29-12-2001. Så vi ville lige se hvad de havde lyst til. Jeg havde lyst til en tur på motorcykel. New Zealand er ikke kendt for at skyde det nye år ind med fyrværkeri, så jeg tænkte lige at jeg kunne da skyde det nye år ind lidt på forhånd på motorcyklen. Nej, jeg ville faktisk bare ud og trille en tur i forstæderne, men det endte med at en betjent skød en fin fartbøde lige ned i min lomme.

Betjenten var nu meget flink, men de 800 kr. ville han også godt ha'. Godt nytår, sagde han!  Så kørte jeg hjem! Den store aften blev fejret ombord. Vi var faktisk 10 mand hvilket kræver lidt opfindsomhed når man også skal lave god mad. Vi startede med laksemad og til hovedret fik vi rigtig gode bøffer. Desserten blev klaret med irsk kaffe.

Kl. 24 skålede vi i den sidste flaske champagne som vi havde fået i Esbjerg (det var den Henrik, genboen fra Esbjerg Havn, havde givet os - tak for den Henrik!).

Der var lidt fyrværkeri fra byens side og vi opretholdt traditionen med en rød raket. Senere gik vi op i byen hvor der var et væld af folk - GLADE folk. Den 1. Januar gik som planlagt med at sove!

Efter en uge i Auckland sejlede vi igen. Med 7 glade danskere ombord nullede vi stille og roligt afsted. Vi sejlede kun korte ture af ca. 4 timers varighed hvorefter vi fandt et nyt hyggeligt sted at kaste krogen. Rigtig feriesejlads.  Der er så mange gode steder at droppe ind på det stræk mellem Auckland og Tauranga at vi blot skulle vælge den ene frem for den anden - se det er skønt.

Vi har set så meget flot natur, vi har badet og snorklet, skønt vandet er lidt køligt, og jeg har fundet et sted hvor jeg godt ville bygge mit hus og slå mig ned. Eneste ulempe er at det er på en privat ø!! Øen  hedder Great Mercury Island og ligger på østsiden af Coromandel- halvøen. Vi lå for anker i en meget lille og beskyttet bugt, Mercury Cove, Der var ikke ret dybt med det gik lige. Dvs. det gik godt indtil om morgenen da vi skulle til at sejle. Da stod vi sørme på grund. Vi havde ligget det samme sted i mere end 12 timer og havde således både haft høj- og lavvand uden problemer, men nu kunne vi altså ikke rokke båden. Vandet fortsatte med at falde den næste time, så da det var mest lavvandet havde vi en ret god krængning på skuden.

Nå vi brugte ventetiden på at tage et par fotos og læse i en bog, og inden vi vidste af det var vi igen med vand under kølen og vi stævnede ud af den hyggelige bugt. Det var kommet lidt vind - og fra den rigtige retning - så vi satte spileren og sløvede afsted med små 3 knob. Men pyt. Solen skinnede og der var ikke noget vi skulle nå.

Vi har det godt - og vi har fortjent det!!! Selvom dette ikke er Dream Times kan jeg vel godt lige tilføje et sportsresultat. I Trivial Pursuit står der nu 2 - 0 til de unge (Dennis, Susan og Rene). Det gamle hold består af Dennis' forældre med venner.

Hilsner med lidt for meget håndtag i, fra Rene.

Read more about: det and den