Brev fra Dennis

Mauritius 14-10-2001

Så er det igen tid til en lille mail herude fra de store oceaner!

Det er jo ved at være lidt tid siden, og for at I ikke skal gå og tro at vi keder os må jeg hellere lige komme med et par røverhistorier fra de vilde oceaner!

Mens vi lå og hyggede os i den totalt fede lagune på Cocos Keeling skete jo det tragiske terrorangreb på Amerika, som ændrede verdenssituationen en hel del - jeg tænkte en del over om det overhovedet kunne få indvirkning på vores situation. Hvorfor skulle det det?, vinden er jo stadig gratis og uden afgifter af nogen form og hvad der ellers sker i verden kan virke meget fjern for os. Vi har ikke så mange store uoverskuelige problemer at slås med - vi er lidt mere primitive. Hvis det går vildt for sig så står generatoren af og det skaber et problem i vores lille verden - ingen strøm, ingen kolde øl, ingen navigationsmidler virker, ingen lanterner kan lyse og motoren kan ikke starte. Det kan hurtigt udvikle sig til en farlig situation - det er den type problemer vi oftest slås med - konkrete problemstillinger, inden for vort eget lokalsamfund.

Det er jo noget vi selv kan gøre noget ved, ikke noget med, at vi skal have andre til at tage nogle beslutninger før vi kan handle. Vi er selv herrer over situationen og er ikke afhængige af andet end vinden. Men mht. det der nu var ved at ske i verden følte jeg ikke at det ville være forsvarligt at sejle igennem Rødehavet hvis nu situationen skulle udvikle sig. Man ved jo aldrig med de her muslimske lande og hellig krig - det er ikke ligefrem mit bord og jeg ved meget lidt om de lande hvad angår den politiske situation.

Så Rene og jeg blev i fællesskab enige om at det ville være sikrest at gå syd om Afrika, rundt om Kap det gode håb. Så vidste vi i hvert fald at vi kun havde vind og vejr at slås med - ikke alle mulige politiske emner, som vi alligevel ikke kan overskue.

Ikke at det gør mig noget at gå syd om Afrika, det har altid været min drøm at sejle ned på de breddegrader - og dernede har de jo den specielle disciplin, hajdykning - i bur!

Der bliver godt nok lidt langt når vi skal krydse hele Atlanterhavet på langs for at komme tilbage til Danmark - prøv bare at tage et atlas og kig på Sydafrika set i forhold til Danmark! Der er sgu langt.

Det tyder på at Rene tager hjem til Dannevang på ferie i den periode hvor den del af sejladsen skal foregå. Jeg regner dog stærkt med at Susan og forhåbentlig også Christoph og Claus er med på den del af turen.

Efter at beslutningen med at gå syd om Afrika blev taget, skulle alle de venner og familie som vil besøge os på Maldiverne, til at lave deres flybilletter om til Mauritius - som ligger lidt øst for sydspidsen af Madagaskar.

Der ville blive en god sejlads fra Cocos til Mauritius på små 2400 sømil. Men alle ombord var nu af den overbevisning at det var den rigtige beslutning og var klar til at tage den lange rejse.

Et problem ved Cocos er at proviantering er ufattelig vanskelig. Der gror ingen verdens ting på de atoller, andet end kokosnødder og græs. Alt hvad der fandtes på de øer blev fløjet eller sejlet ind fra Australien eller Indonesien. Det bevirkede at der var ikke noget som hed friske grøntsager eller frugt. Det havde alt sammen været på køl og ville altså ikke holde lang tid når vi først fik det ud på båden. Så vi måtte igen ty til det berømte dåsemad og de fisk vi nu kunne fange - selvfølgelig akkompagneret med en ikke uvæsentlig portion krydderier og pasta eller ris.

Hvad der ikke blev handlet ind i form af frisk grønt og frugt blev der til rigelighed handlet ind af Snickers og chips! Sult ville vi i hvert fald ikke dø af! Det var ret fedt at mærke den opbakning som resten af besætningen gav os da beslutningen om at gå syd om blev truffet! Selvom det for både Christians og Michaels vedkomne kom til at betyde økonomiske tab, da de havde flybilletter hjem fra Maldiverne - det viser noget om hvor fed en besætning vi har for tiden! Det er virkelig en kanon herlig flok mennesker som sejler rundt med den gamle dame for tiden - og der er fyr på kan jeg love jer.

Vi sejlede ud af passet mellem Direction Island og Horseshoe Island den 25 oktober og satte kursen mod Mauritius, en ø vi ikke kendte ret meget til og som vi ikke havde søkort over! Der findes nemlig ikke en behagelig forretning på Cocos hvor man handler med søkort og al den slags herlige ting. Men vi havde den på vores digitale søkort på computeren. Som tidligere computermand vil jeg helst aldrig lægge mit liv i hænderne på en computer af nogen art - jeg ved hvor ustabile de kan være(..eller er det bare mig som er en ringe systemtekniker?), men vi havde ikke noget valg i dette tilfælde. Men hva' vi havde nogle gode GPS positioner og kunne vel om alt gik galt gå ind ved hjælp af dem (..skrevet af efter en håndbog over området).

De første par dage blæste det perfekt, vi havde spilet genuaen og alt kørte bare derudad. Bølgerne var godt nok lidt træls som man ville sige på jysk. De kom fra alle verdens retninger og brækkede ofte ned over hækken. Det var som om bølgerne blev pisket godt og grundigt op af den stærke ækvatoriranske havstrøm som kommer fra vest og kan løbe ret stærkt imod vind og bølger - det er sjældent ret heldig når vind og strøm kommer fra modsatte retninger.

Vinden havde en tendens til stille og roligt at stige i styrke, og efter 5 dage havde vi så hårdt vejr at vi udelukkende kørte for vores lille fok, det er et sejl på små 12-14 kvadratmeter og vi nullede alligevel med 6 knob direkte mod mål. Det er bare noget lort med så lidt sejl oppe i så voldsomme bølger for båden ruller som en sindssyg - og det kostede da også et par aftensmadforsøg der endte på dørken. Jeg lavede selv en aften nogle sojaprotein pandekager med ris, men da først risen havde taget en afstikker ned bag komfuret og så den tykke pandekage fulgte efter var tålmodigheden godt nok ved at lide et gevaldig knæk. Men ved fælles hjælp lykkedes det os alligevel at få en pandekage til deling og en skwiis ris hver til aftensmad den aften.

Det var sgu noget lorte sejlads, og det værste var at der ikke umiddelbart var udsigt til at det skulle blive bedre. Men det blev det nu alligevel efter et par dage og vi kunne igen sætte storen og få noget mere stabilitet - den var godt nok rebet i 2. Reb (sejlet bliver trukket så langt ned på bommen som muligt), men det var en befrielse at få den op.

Det klarede op og vejret blev faktisk helt behagelig. Vi havde stadig omkring 25-30 knob vind, men bølgerne var ved at holde op med at komme fra alle verdens hjørner og nøjedes nu med at komme fra syd. Men for at vi ikke skulle kede os, var et dybt lavtryk ved at danne sig 5-6 grader Nord-vest for os. Jeg var helt sikker på at vi ikke ville blive ramt direkte, men vi ville helt sikkert kunne mærke det - spørgsmålet var bare hvor meget! Ja vi sejlere har mange glæder i livet!

Der gik heller ikke mange døgn før vi begyndte at blive ramt af de såkaldte squals - det er kraftige vindpust, som kan komme helt op på orkan styrke. Det er næsten endnu farligere for de giver altså ikke meget varsel og så ligger man der med fuld sejlføring (..eller hvad man nu engang har oppe af klude, men der er altså ikke meget der kan holde til et orkan pust, kan jeg hilse og sige!) og som en bonus kunne vinden dreje op til 90 grader under sådant et angreb. Det viser sig som regel ved, at der i starten kommer regn og man kommer ind under et skydække, det sidste er bare lidt svært at se om natten! Så er det bare med at få mindsket sejlføringen, for det var nu ved at blive en vane at så snart det begyndte at regne så kom der kraftig vind. Og for at gøre det ekstra fornøjeligt så kom de kraftigste pust om natten, hvor vi normalt kørte enkeltmandsvagt.

En enkelt nat måtte vi alle op, for under et sådant pust sprang snoren til selvstyreren - det bevirker selvsagt at den ikke længere kan styre. Båden skar kraftig op i vinden og storsejlet fik nogle gevaldige tæsk. Rene tog roret og fik hende tilbage på rigtig kurs, men den ene sejlpind var kommet i klemme ved det ene vant og der var ingen anden mulighed end at smide storsejlet, og det kunne kun gå for langsomt - for der ville ikke gå længe inden den ville revne hvis vi ikke fik den ned.

Jeg kom hurtigt op af køjen, da Rene råbte, og op på dækket for at løsne faldet og få sejlet ned. De andre var også kommet op og fik styr på storskødet og fandt sejsinger til at binde storsejlet fast til bommen med. Men mens jeg var ved at fire storsejlet ned, skar båden voldsomt ned ad en stor bølge og faldt så meget af at vi bommede og det uheldige var at jeg stod oppe på dækket og var ved at tage storsejlet ned. Jeg fik bommen lige i brystkassen, dog var slaget ikke så hårdt da det kun var en lille meters penge fra masten. Jeg fik ved et held fat i bomnedhalet og undgik at miste balancen - og dermed også at ryge en tur i vandet. Jeg blev selvfølgelig pisse sur på Rene og han fik en større overhaling, men den arme mand kunne ikke gøre noget ved det - især ikke når det slet ikke længere var ham som havde roret. Han havde givet det videre for at tage sig af sejlet nede fra cockpittet. Men det fandt jeg først ud af efter at jeg havde fortalt ham hvad jeg mente om situationen.

Efter det hele havde lagt sig og vi fik styr på alle grejerne, fik vi alle da også en fornuftig snak om hvad der gik galt. Der skal ikke meget til før det godt kan blive noget hektisk, når det sådan blæser op og alt er bælghammerende mørkt. Efter at have sejlet i 4 dages tid med disse pludselige pust begyndte vinden at arte sig lidt mere normalt igen og vi fik noget fantastisk sejlads de sidste dage. Men vejret var aldrig så dårlig at vi ikke fik popkorn og guitar spil i løbet af dagen. Christoph, Claus og Christian har sågar lavet en sang om vores tur over det Indiske ocean - jeg skal prøve og høre om den kan frigives til hjemmesiden. Den er nu ret kanon. Vi fik også indført den gode gamle tradition med et spil "Breme" efter aftensmaden, om hvem der tager opvasken.

Vi har under det meste af turen sejlet som om vi havde stjålet båden - vi lå næsten konstant på 6-7 knob. Alt i alt noget fedt sejlads. Det tog os 16 døgn og 16 timer om at sejle de små 2400 mil.

Jeg er endnu ikke helt klar over hvordan resten af turen skal forløbe, men vi kommer nok på nogle ideer og så skal I nok få det at vide. Men et er sikkert, vi går til Durban i Sydafrika og derfra rundt om Kappet. I får rigtig mange tak for alle de mails som lå til mig da jeg ankom her til Mauritius, det varmer så kanon - bliv endelig ved med det.

 

Mange hilsner Sømanden i det sydlige Indiske Ocean

Dennis

 

Further info on det and concerning ikke
Site Powered by GoFTP FREE Version