Brev fra Dennis

28-12-2000, Auckland, New Zealand

Hej Alle sammen!

Så er Julen ved at være overstået - også her på New Zealand. Så jeg synes det igen lige er tid for en lille historie fra de varme lande! Dagen efter vores bungy jump, var vi en tur ude at "White Water Rafte" - det går ud på at man putter 7-8 mand ned i en gummibåd og sender den ud på de vildeste floder i området. Det var virkelig hyl! Rene og jeg blev placeres forrest og skulle slå takten an. Det er lidt mærkeligt, men der er ingen ting at holde sig fast til i båden - og det første vi blev instrueret i var, hvad vi skulle gøre når vi faldt i vandet!

Det startede med 20 min. stille og rolig sejlads hvor vi fik indøvet forskellige manøvre så vi kunne styre båden. Men der var også tid til at nyde den helt enestående natur. Vi sejlede nærmest i slugten mellem 2 bjergkæder. Så de stejle, skovklædte, bjergsider tordnede sig op på begge sider af os.

Vi gjorde klar til den første Rabbit, som de kalder det når der sker noget spændende! - altså når der er et mindre vandfald, strømhvivler eller et par sving som skal forceres. Rene og jeg fik at vide at vi skulle læne os frem ad når båden gik ind i en bølge, for at holde balancen, ellers ville vi blive skyllet ned bag i båden. Det betød at vi stak hovedet ind i en brusende bølge, mens vi bare padlede som sindssyg - underlig følelse, som man nok lige skal vænne sig til for at føle som den naturligste sag i verden.

Der var perioder hvor vi bare slappede af og nød naturen, men man skulle hele tiden være på vagt. Jeg sad på et tidspunkt og kiggede på et par enorme klippeformationer medens strømmen bare førte os afsted. Pludselig lavede båden et vip og så befandt jeg mig i det 8 grader kolde vand! Men det er helt klart en sport som man godt kunne blive grebet af - for den har alt i form af samarbejde, fysisk råhed, spænding og så foregår den jo i nogle helt enestående omgivelser med det våde element som det absolut centrale - hvad mere kan man forlange!

Efter raftingturen var der barbecue og varm kaffe til de trætte besætningsmedlemmer! Jo det var en herlig dag og vi sov da også godt da vi om aftenen kom i poserne. Næste dag skulle vi til at bevæge os nordpå, for at kunne holde jul på båden. Vi befandt os stadig i Qweenstown, som ligger i den sydlige ende af Sydøen. Så vi havde lige et par køredage foran os inden vi igen var på det gode skib. Vi valgte at tage turen langs vestkysten.

Det var nogle herlige kilometer vi fik kørt. Vi kom igennem en temmelig varieret natur. Som spændte sig lige fra bjergområder og regnskov til ørkenlignende områder. Vi holdt jul på båden i Opua. Det er godt nok svært at banke helt den samme julestemning op som der findes i de små hjem over hele Danmark. Men vi gjorde et helhjertet forsøg, med tonsvis af julepynt, jule-småkager (sendt herud af min mor og far!!!), kalenderlys og røgelsespinde med en duft af myra!

På selve juleaften fik vi store romsteaks med kartofler og rødvinssauce - og risalamande til dessert, uhmmmm - jo vi lever som konger og baroner. Men det var ikke til at opstøve hverken and eller flæskesteg!

Herefter blev der flittig sunget julesamler til den store guldmedalje og så startede et sandt orgie af julegave udpakning. Jo, det var en herlig aften, men jeg må nok sige at det er sådan en aften jeg godt kunne drømme mig hjem i familiens skød.

Efter at have sundet sig lidt over juleaften, drog vi videre sydpå med båden. Sammen med Susans forældre og lillebror, satte vi kurs mod Auckland. Det var en herlig sejltur, med vinden behagelig ind bagfra og bølgerne så flade som pandekager. Alligevel lykkes det Susans mor, at blive godt og grundigt søsyg - Ja, jeg vil ikke gå i detaljer, men det så ikke ud til at hun nød aftensmaden! Vi ligger nu i Westhaven marina, midt i Auckland. Vi regner med at holde nytårsaften her - for der må da ske noget i en storby som Auckland. Det er ellers ikke den store tradition at fejre nytår med store fester og masser af fyrværkeri - Det er mere stille og roligt......indtil DREAM ankom!!!! Hav det rigtig godt derhjemme - og jeg håber at I alle får et godt nytår. Pas nu på med alt det krudt!

Med mange sømandshilsner

En sømand der igen er på flydende grund, Dennis

Global View of det and related to var