Brev fra Emil

28-11-2000

Hej alle sammen.

D. 15-10-2000 forlod jeg S/Y Dream i Nukualofa, for at tage med den engelske sejlbåd "Blue Dawn of Sark" til New Zealand. Det var lidt trist at tage afsked med folkene på Dream, men vi skulle jo mødes igen når de kom til New Zealand 14 dage senere. Sådan blev det bare desværre ikke helt.

Jeg stod op denne morgen som jeg plejede, fik pakket de sidste ting som jeg regnede med at få brug for, fik vækket resten af flokken og sagt farvel og på gensyn. Jeg var lidt nedtrykt over situationen, men det var jo mit eget valg. Jeg ville gerne prøve at sejle en større og mere luksuriøs båd, om ikke andet så for at prøve det.

Dennis sejlede mig ud på den anden side af havnen hvor Blue Dawn lå, og snart stod vi begge på dækket af denne 75 fods luksusyacht. Dennis blev og hjalp med de sidste forberedelser og så var det ellers farvel. Der stod jeg så ombord på et skib som jeg kun havde været på en gang tidligere og nu ville jeg ikke komme af igen før 6 dage senere.

Vi skulle kun være 2 mand ombord på turen, den anden var kaptajnen Peter som var fra Australien. Jeg havde truffet Peter flere gange før, blandt andet i Papeete ombord på en norsk båd. Der havde vi tilbragt en del tid sammen, så jeg var ikke nervøs for at være sammen med ham, det eneste jeg var nervøs for var om jeg nu ville leve op til Peters forventninger. Grunden til at jeg overhovedet fik tilbudet om at komme med på denne tur var at ejeren og hans kone ikke ville sejle med, da de var trætte af at sejle, og de mente ikke at Peter skulle sejle så langt alene.

Vi begyndte at hive storsejlet op, og de tager det der med STOR sejl meget seriøst. Det er en klud på ca. 200 m2 og når den først er sat så ryger båden altså ud over stepperne.

Snart strøg vi mod New Zealand med storsejl og en stor fok sat, næsten ingen bølger og en log der viste 9-10 knob. Autopiloten sat til og så kunne vi jo nyde solnedgangen med hver vores Gin and Tonic.

Dagen efter døde vinden så vi blev nødt til at starte motoren, men det betyder ikke noget på sådan en båd, for alt er lydisoleret og den støj motoren laver er så lav at man ikke bemærker den. Selv for motor skyder båden omkring 9 knob. Diesel er ikke noget problem, da der er ca. 3.500 liter tilbage i tankene. Sidst der blev tanket var på Galapagos så vidt jeg kan få oplyst.

Båden er utroligt flot. Som sagt er den 75 fod lang og dermed også næsten dobbelt størrelse af Dream. Der er 5 kahytter ombord og hver kahyt har eget badeværelse med varmt ferskvand. Den eneste ulempe jeg umiddelbart kan få øje på er at alle tæpper og møbler indvendigt er hvide. Det er jo ikke den nemmeste farve at holde ren, men hvad, når man er på søen har man jo tiden til det.

Som dag to skred frem begyndte vejrfaxen at komme med meddelelser om et lavtryk der var ved at dannes, og så vidt vi kunne se ville vi ryge lige igennem det. Vi gjorde alt klar til høj sø og dårligt vejr, og vi gennemgik sikkerhedsprocedurerne i tilfælde af at noget rigtigt slemt skulle ramme. Men intet skete, vejret var perfekt - hvis man ville en tur til stranden. Høj solskin og næsten vindstille. Lavtrykket var vist næsten blevet glemt og vi havde startet motoren igen.

Så startede det. Den 4. dag begyndte det at blæse op, og snart havde vinden tiltaget så meget at vi måtte rebe sejlene helt ned i andet reb. Det betød også at storsejlet nu kun var på omkring 30 m2, en lille klud der så latterlig ud i den enorme mast og den ligeså voldsomme bom.

Snart havde vi 40 knob vind lige ind på næsen og bølger der piskede hen over dækket. Selv om Blue Dawn har meget fribord sejlede vi alligevel vand på dækket. Farten var ikke at råbe hurra for, mellem 4 og 5 knob var alt hvad vi kunne få hende op på. Snart begyndte forskellige alarmer at gå i gang. Især havde vi problemer med en alarm der skulle advare om vand i ankerrummet. Den blev ved med at gå i gang og det hjalp ikke at pumpe vandet ud manuelt. Vi opdagede også at der strømmede vand ind i airconditions anlægget og der var en ventilator der var helt fyldt op med saltvand. Brøndpumperne arbejde på højtryk for at holde vandet ude, og vi forblev da også flydende.

Dagen efter brændte en af brøndpumperne selvfølgelig sammen og vi blev nu nødt til at fjerne gulvbrædderne i den ene side af båden for at skovle vand ud ved hjælp af en spand. Så havde vil lige pludselig det at se til også.

D 21/10-2000 - min 21 års fødselsdag - nåede vi så til New Zealand og sidst på eftermiddagen arbejdede vi på højtryk for at komme ind til Auckland samme aften. Vejret var blevet helt godt, vinden havde lagt sig og der var høj solskin. Vi kontaktede havnen og fik at vide at vi godt kunne få lov at tjekke ind samme aften, hvis bare vi var inde før klokken 20. Så kontaktede vi Jeff, bådens ejer, og han sagde at vi ikke skulle tjekke ind før dagen efter.

Øv nu havde jeg ellers lige glædet mig til at komme ind og give den gas i Auckland og fejre min fødselsdag med stil. Det skete nu alligevel. Peter kom pludselig ud med en kage og begyndte at synge fødselsdagssang og alt muligt. Så lavede vi en gryderet og der blev ikke sparet på noget. Hele 5 store engelske bøffer blev ofret og kom i maden. Vi var efterhånden ved at være trætte af engelsk bøf på forskellige måder, for det havde vi spist hver dag hele vejen. Nu skulle de sidste fem bare lige udryddes ellers ville de blive konfiskeret dagen efter af tolderne.

Resten af aftenen gik med at drikke Gin og snakke om hvad vi skulle lave i New Zealand. De næste 4 dage tilbragte jeg så i Auckland. Noget af tiden alene, og noget af tiden sammen med Peter. Jeg fik blandt andet taget nogle billeder på One Tree Hill, og det var nok de sidste billede jeg fik mulighed for at tage der, for dagen efter blev træet fældet på grund af sygdom, og det skabte stor opstandelse over hele New Zealand.

Jeg mødte også en del danskere i Auckland og dem måtte man jo så også snakke med. Efter 4 dage i Auckland måtte der ske noget. Jeg besluttede mig til at tage til Taihape længere syd på, for at tage et elastikspring. Det er jo trods alt her i landet den slags rigtigt er startet, og når man nu skal springe kan man jo også lige så godt gå efter de høje steder.

Nordøens højeste sted hedder High Time Bungy og er lidt over 80 meter. Det er ud fra en bro, og ligger på top 10 over de smukkeste Bungy sites i verden. Her fik jeg så mit jomfru spring. Fuld fart på ned mod floden. Frit fald ca. 45 meter inden elastikken strammedes og det var så fedt. Jeg var helt ude af den over at have gjort det, og var klar til at tage et spring mere. Det blev der rigelig tid til, for da jeg igen stod på broen, spurgte Jumpmasteren mig om jeg havde lyst til at blive og hjælpe dem et par dage mod at de betalte kost og logi og måske et spring eller to til, eller alle dem jeg gad have - faktisk.

Jeg skyndte mig at takke ja, for det eneste jeg skulle var jo at vente på Dream. Så der hang jeg så fast de næste 14 dage. Jeg fik et spring til og kom til at se hvordan det er at arbejde sådan et sted. Vi havde en utrolig tid og jeg var glad for at bo hos dem. Desuden arrangerede de også en rafting tur for mig. Så nu havde jeg også prøvet at rafte på Rankitiki floden, og den er en af de 3 bedste white water rafting steder i verden. En dag fik jeg en mail fra Nic og Sanne at de var i New Zealand også, og jeg skrev tilbage til dem. Det endte med at vi mødtes og jeg kørte rundt med dem i deres autocamper i 5 dage og vi havde en rigtig god tid hvor vi virkelig fik set det meste af New Zealands nordlige del.

Vi ventede på Dream i Opua, men desværre gik det langsomt op for mig at de ikke ville nå at komme ind før jeg var taget til Auckland for at flyve hjem til Danmark. Vi fulgte med på hjemmesiden for at se om de kunne nå at komme ind, men desværre. Jeg tog af sted og bad Nic og Sanne om at aflevere de ting jeg havde til båden. Desuden skulle de selvfølgelig hilse mange gange og alt det her.

Så af sted mod The City Of Sails for sidste gang i denne omgang, en overnatning og så ellers tilbage til lille kolde Danmark. Min tur var forbi, jeg skulle hjem og i gang igen. Så mættet med oplevelser og dejlige minder satte jeg mig ind i en flyver tilbage mod København, hvor jeg blev hentet i lufthavnen af mormor og min kæreste...God vind til jer derude og pøj pøj til dem der skal derud.

Med venlig hilsen, Emil

 

 

Check here for jeg and concerning var
Fastest FTPS (SSL) anywhere, Go FTP FREE Client