Brev fra Dennis

21-11-2000, New Zealand

Hej alle sammen!

Mange tak for alle de mails der lå til mig da vi endelig kom i land på New Zealand. Det varmer at få mails fra jer alle derhjemme - bliv endelig ved med det.

Jo det blev jo til en noget hårdere tur end vi havde håbet på - 15 dage for 1200 sømil, det er lige i underkanten. Især når vi kun havde regnet med 10. Men sådan er sejlerlivet jo. Det er vel det, vi i sidste ende kan li' ved dette liv - naturen bestemmer tempoet, og intet kan med sikkerhed forudsiges. En normal hverdag med kalender og faste aftaler er svær at følge herude - for der er så mange faktorer, vi ikke har råderet over.

Vi startede fra Tonga den 3 november, med at flere af vores venner fra de andre både kom til morgen-afskeds-middag - De medbragte kage, brød, rom og champagne, så vi fik en virkelig kanon afsked - med mange løfter om gensyn på New Zealand. Men som altid var der panik på inden afgang - Alle skulle lige nå det sidste!

E-mail checkes, frisk brød og frugt købes, handlet de sidstesouvenirs! Men afsted kom vi! De første 3 dage gik over al forventning, for vejrudsigten havde lovet nærmest vindstille - men vi havde lige vind nok til at flyve vores spiler! Så vi kom ud over stepperne og New Zealand kom hurtigt nærmere.

Humøret ombord var særdeles højt for det var rolig sejlads, solskin og læsning på dækket - rigtig drømmesejlads. Rasmus, vores backpacker var nu overbevist om at sejlerlivet var livet. Han havde ikke rigtig før sat sine fødder på en sejlbåd - kun da vi havde ham med fra Vavau-gruppen ned til Tongatapu.

Vores vejrudsigt så fin ud - vi havde et mindre lavtryk liggende foran os, men det var ikke særlig dybt - jo dybere jo stærkere vind! Hvis vi endelig skal ramme et sådant lavtryk skal det helst rammes på forsiden så man ikke får vinden imod sig! Det var det vi havde ligget og ventet på i Tongatapu - det så nu ud til at lykkes.

Den 07-11-2000 ramte vi deet lavtryk, og vinden tiltog til 25-30 knob (Kuling) fra Nord og vi fik virkelig skudt nogle sømil af mod målet. Det varede ved hele dagen og det meste af aftenen med, men så løjede det af og vi kunne igen slappe af og sætte fulde sejl.

Hvad vi ikke vidste var (..nu set i bagspejlet) at der var formet et nyt lavtryk lidt sydvest for det første lavtryk - det bevægede sig med stor hast mod øst lige mod os. Jeg havde set det på vores vejrmeddelser som vi får over capsat'en - men der var en prognose på vindstød op til 30 knob. Altså ingen ting at regne - D et uheldige var så at det bevægede sig så hurtigt at vi ville ramme det på bagsiden, hvilket bevirkede at vi ville få vinden lige i snuden!

Men vi har før krydset i 30 knob vind og var parate til det - dvs at vi havde storsejlet i 2. reb og den næstmindste fok på forstaget.

Fredag den 10. Tidligt om morgenen, jeg var gået fra vagt kl 6.00 om morgenen og lå trygt og sov i køjen. Da jeg pludselig mærkede at vinden tog kraftigt til og regnen væltede ned. Båden lagde sig langt om på siden - Rene havde vagt, og råbte pludselig til mig! - "Dennis, vi er nød til at tage sejlene ned" - Så op på dækket og bjærge sejl, i underbukser. Det skal vel at mærke nævnes at vejret var begyndt at blive temmelig kølig.

Stine, Rene og jeg fik bjærget bådestorsejlet og fokken! - imponerende så hurtig vinden tiltog, vi var nød til at råbe til hinanden for at kunne kommunikere. Havet havde endnu ikke rejst sig og var stadig rimelig flad, men overfladen var hvid af skum.

Vi besluttede at sætte storm fokken, som er en meget lille fok lavet af det kraftigste sejldug man overhovedet kan opdrive, for at vi kunne holde styrefart i båden - man er jo nødt til at have lidt sejl oppe for at kunne krydse mod vinden. Men i det øjeblik vi satte den, smækkede den sjækkel som vi havde sat skødet fast til sejlet med op i sejldugen, og rev et hul i sejlet. Ned igen med fokken. Vi hev den ned i køkkenet og pakkede den godt ned under bordet, så vi senere kunne sy den. Vi blev få minutter senere klar over at det blæste for vildt til overhovedet at kunne holde noget som helst sejl.

Bølgerne rejste sig med lynets hast, og blev til bjerge - uden nogensomhelst overdrivelse så tror jeg at de inden for en time rejste sig til 6-7 meter og i den næste time voksede til det dobbelte. Ret meget større blev de ikke da toppen simpelthen blæste af, som at se en bølge få savet de øverste par meter af.

Det var som at opleve en snestorm på toppen af et bjerg - jeg huskede tilbage på nogen af de skiferier jeg havde været på (især i Sverige) hvor jeg havde stået på toppen, over trægrænsen, og gjort klar til at køre ned. Det var koldt og det øverste lag af sneen føg henover jorden mens sneen stod ind i øjnene så man intet kunne se. Her var der bare tale om det øverste lag vand og skum som føg hen over resten af havet. Det var totalt umuligt at se op mod vinden for det skum som blev pisket ind i hovedet.

Det blev også hurtigt umuligt at sejle mod bølgerne - så vi måtte vende og ride bølgerne af. Det bevirkede at vi sejlede mod Nord, og væk fra New Zealand. På et tidspunkt, hvor vi blev smidt ned af en bølge sneg loggen sig op på 14,1 knob - vi lavede hastigheds rekord, vel at mærke uden sejl!!!- Det var for vildt!!!

Vi var nødt til at ride bølgerne af i 12 timer, herefter kunne vi lægge båden underdrejet uden af få brækkende bølger i hovedet! Det var dejligt afslappende at få båden lagt underdrejet og bare gå ned om læ og alle få noget søvn.

Næste eftermiddag var vinden aftaget lidt og vi besluttede at sætte storm fok (som Susan havde syet i orkanen - efter strenge ordre fra Kaptajnen!!!) Så vi trods alt kunne komme nærmere New Zealand - da vi begyndte at sejle igen var vi blevet sat 75 sømil tilbage mod Tonga og 50 sømil længere mod vest. Det var faktisk ikke det værste! Det værste var at den vejrudsigt, vores bagland hjemme i Danmark havde fremskaffet, lød på modvind og bølgerne direkte imod os de næste par uger!!! og vi havde over 450 mil til vi kunne sætte vores fødder på New Zealandsk grund.

Det var ligeved at tage modet fra noget af besætningen - men der var jo kun eet at gøre og det var at sejle så vi ikke fik smidt næste lavtryk i hovedet. Det er vigtigt at bevæge sig mod målet, også selvom det kun er 50 mil i døgnet - både mentalt, men også rent sikkerhedsmæssigt i dette område. De næste par dage gjorde vi noget vi ellers aldrig har gjort, vi satte simpelthen sejl og satte vindroret til at styre og gik ned om læ og sov. Efter stormen tikkede de forskellige nødmeldinger ind over capsat'en om både der var kommet i vanskeligheder - Hvad vi ved, kostede orkanen 3 skibe.

Hvad der skete med dem sidenhen ved vi ikke noget om, men det bekræftede os i, at vi definitivt har en utrolig stærk båd - det var imponerende hvad hun tog imod. Det eneste som skete var at vores søgelænder bøjede 30 grader under trykket fra bølgerne, smadrede et solpanel, vores redningskrans blev skyllet overbord og et par sejl blev revet itu - som vi dog sagtens kunne sy på stedet. Så det var jo billigt sluppet, når alt kommer til alt.

Det tog 7 dage efter orkanen inden vi fik fast grund under fødderne - og tro mig, det var herligt. Hvad endnu bedre var at vores gode venner Nic og Sanne, som var med fra Tahiti til Cook, "tog imod os". Vi lå for anker, ud for Opua, for vi kom ind sent om natten. "Tidligt" om morgenen kom en gummibåd ud til os og der blev banket på skroget og nogen råbte "CUSTOMS!!" - Jeg væltede ud af køjen, og der stod Nic og Sanne med et kæmpe smil og med frisk morgenbrød og champagne!! - Det var et fedt gensyn.

Dagen blev brugt til at fejre at vi var kommet i land, ringe til venner og familie og ellers bare nyde livet. Jo vi havde udført et godt stykke arbejde og vi stod sammen da det virkelig gjaldt. Vi havde et virkelig godt team og alle gjorde deres bedste - endnu en stor præstation af "The Dream Team"! Jeg skal nok sørge for at der snart kommer et nyt Dream Times, og et par opdateringer om livet her på New Zealand.

Ha det rigtig godt.

Med mange hilsnerDennis

 

Global View of det and further information concerning var
File transported by Go FTP FREE