Brev fra Rene

New Zealand 20-11-2000

Hej allesammen.

Så er vi nået til vores over"vintrings"sted og halvvejsmærket, nemlig New Zealand. Vi forlod Tonga den 3. november, en dag med dejlig solskin og små 30 graders varme. Inden afgang var besætningen fra to andre både mødt op på Dream for at ønske os en god tur. Det er herligt med alle de gode venner. Kl. ca middag hev vi ankeret og det stolte skib gled roligt ud af den beskyttede havn, klar til at erobre de 1030 mil der er til Kiwi-land.

Det var rigtig afslappet sejlads der mødte os. En let vind og spilersejlads. Vikingerne lod rigtig solen bage på deres kroppe. 6. dage senere kunne vi knappe en kølig halvvejsøl op. Vi skålede og håbede på lidt mere vind end vi havde haft indtil nu.

Det tog vinden et lille døgn om at nå frem, men så var det også farmand hamselv der kom. Det startede på min morgenvagt kl. lidt i 10 den 10-11-2000. Fra en behagelig sejlads med halvvind og 8 m/s, tog de onde magter over i løbet af 5 minutter. Vinden drejede 90 grader og tiltog til alt for meget. Alle mand måtte på dæk for at få pillet storsejlet og rullet genuaen ind. Vinden blev ved med at tiltage i styrke og man var nødsaget til hele tiden at holde fast for ikke at blæse omkuld.

Vi var tvunget til at lade os drive med vinden - alt andet var umuligt. Vi turde ikke sætte nogen sejl, da de sikkert bare ville blæse i stykker. Bølgerne voksede med rekordfart. De blev høje som tårne, mit gæt er 10 - 15 meter, og de begyndte at brække. For ikke at drive længere væk fra vores mål end nødvendigt - det skal lige nævnes at vinden jo selvfølgelig kom fra "den forkerte retning" og derfor drev os i den modsatte retning af N.Z. - lagde vi siden til de "små" bølger, mens vi tog de store med agterenden først. Det var i en sådan situation at jeg satte ny Dream-rekord i fart. Den gamle lød på 13,8 knob og var fra Gibraltarstrædet, den nye er på 14,1 knob, men det imponerende er at det blev gjort uden brug af sejl og motor. Rekorden er sat for riggen alene........Himmel og hav stod i ét. Skummet fra de brækkende bølger piskede rundt i luften, nedsatte sigtbarheden og gjorde det næsten umuligt at se mod vinden, og dermed se hvornår der kom rigtig store bølger.

Bølgerne brækkede som sagt, og hvert 5. - 10. minut ramte en af disse båden. Båden blev overskyllet og cokpittet blev fyldt med vand. Med de store vandmængder fyldte ikke kun de åbne rum. Vandet piplede ind flere steder og specielt agterkahytten var modtagelig. Lugen er slet ikke bygget til disse mængder, så det stod ind med vand. Til sidst opgav vi at tørre op, og i stedet skærmede vi af for vores tøj og lignende. Det gik heldigvis mindst ud over min køje så jeg kunne da sove i den om natten, mens Morten, ham jeg deler agterkahytten med, måtte søge ly i køkkenet.

Det var for vildt med alt den vind. Vores vindmåler som går til 30 m/s ( orkan = 32 m/s ), stod konstant i bund, og den havde ikke tænkt sig at slippe sit tag. Vi var virkelig ramt af en orkan.

14 timer senere var vinden taget noget af og vi lagde os underdrejet med bakkende forsejl og et drivanker. Vi var helt smadret af træthed og alle gik til køjs ved 01-tiden, mens en kuling passede på båden.

Dagen efter ved middags tid, havde vinden lagt sig så meget at vi satte et lille forsejl og påbegyndte generobringen af de tabte sømil. Men ikke nok med at vi havde haft dårligt vejr, så viste det sig at vinden havde valgt at blæse fra sydvest, altså den vej vi skulle. Hård modvind i store bølger er ikke lige Dreams smag, men sådan skulle resten af turen komme til at foregå.

Vi krydsede de sidste 450 mil til Opua. Det er altså noget der kan suge energien ud af selv den gæveste sømand. Men vi ankom til N.Z. den 18 lige før midnat. Blev chekket ind og kl. 01 var det så godnat. Vi slap billigt fra orkanen. Vi mistede en spand og vores redningskrans. Bøjede to rustfri stålstænger til søgelænderet og glasset i det ene solpanel revnede. Men ingen kom noget til og ingen blev søsyge, og det var virkelig en skøn ting. Så skulle vi jo ikke bøvle med det!

Der går mange rygter om at der er meget strenge regler her i New Zealand m.h.t. at komme ind i landet. Vi havde hørt at de ville tage alt dåsemad samt en masse andre ting. Men det var nu ikke så slemt. Det eneste der blev konfiskeret var en gammel ost (nok også bedst...) og noget hvidløg. Man må i princippet slet ikke have friske madvarer med hertil - landet er bange for at få fremmede frø, sygdomme, bakterier m.v. ind, og det er vel forståeligt nok. Men "ransagningen" gik helt stille og roligt, og der var slet ingen problemer. Vi havde også sørget for at de ting vi vidste vi ikke måtte have var skaffet af vejen (eks. popcorn ).

Næste morgen bankede det på skroget kl. 9.30 og der blev råbt "custooooms". Noget forvirret stak vi hovederne op, og så at det var Nic og Sanne (et dansk backpacker-par, som havde været ombord mens jeg var i Danmark). De havde ventet på os i 3 dage og havde været lige ved at køre igen, men så var vi heldigvis kommet. Der stod de så med morgenmad i hænderne og gensynsglæden var stor. Vi har tilbragt de sidste to dage sammen med dem. I dag, tirsdag, afmønstrer alle vores gaster, Rasmus, Stine og Morten, så.

De tager lidt rundt i landet hvorefter de enten tager hjem eller flyver videre til andre mål. Dennis, Susan og jeg tager med Nic & Sanne til Auckland i morgen. De har en autocamper og har plads til os. De skal nemlig videre på deres færd, men så havde vi da lige en dag mere sammen, og vi ville alligevel godt en tur til den store by, City of sails. Det var beretningen for denne gang. Alt er vel på det lille skib, og vi glæder os meget til at opleve dette fantastiske land.

 

Sydlige hilsner fra Rene (orkan-sejleren)

World Wide view of det and var
Page provided by GoFTP FREE Version