Brev fra Dennis

Det er vist lidt lang tid siden jeg sidst har skrevet - det vil jeg hermed prøve at råde lidt bod på det. Der har været fuld fart på herude siden jeg sidst har skrevet! Og det er ikke verdens centrum for internet cafeer herude. Jeg troede ellers at det ville blive meget bedre på Tahiti - men der findes kun 4 computere i hele Papeete (hovedstaden på Tahiti), som kunne bruges til email, så det var ret svært at komme på - og de 4 computere var særdeles ustabile! Men sådan er livet jo! Heldigvis har de jo stadig frimærker....

Efter at vi havde sat Stefan på helikopteren på Marquesas, sejlede Thomas, Rene, Heidi og jeg mod Tuamotus. Vi smed ankeret på den lille atol Ahe - en atol hvor de udelukkende levede af perle produktion. Vi følte nu rigtig at vi var kommet langt væk fra den vestlige kultur. Alle var stort set selvforsynende herude. På Ahe var der kun en lille købmandsbix - en af den slags vi havde i gamle dage hjemme i Danmark, hvor købmanden stod bag disken og rakte de vare over disken som man bad om og afvejede mel, sukker m.v.  Her gælder selvfølgelig også det kendte begreb: udbud og efterspørgsel! - det vil sige at det var vanvittigt dyrt at handle der - fx kostede et glas Nutella tæt på 80 kr og en bakke æg (a 16 stk) 40kr - og det skal siges at høns rendte rundt omkring over hele øen, så fristelsen for at kidnappe en høne var i høj grad tilstede!! - men vi levede igen højt på hærens dåsemad.

På Ahe mødte vi igen vores venner fra tidligere, Evening Star og en anden engelsk båd, Persian Lady - ja faktisk blev alle bådene i bugten nærmest til en stor familie og vi havde nogle gode fester sammen - vi mødtes til dækparty på en af katamaranerne og så fik den ellers hele armen. Det er ligesom at vi er en flok som følges mere eller mindre ad og vi hjælper alle hinanden hvis nogen løber ind i problemer, eller hvis nogen mangler nogle dimser - for dimser af forskellig art kan være meget svære at få fat på herude. Det tager meget længere tid at skaffe reservedelene end at lave selve problemet - og til tider er det umuligt at få det rigtige og vi må selv finde erstatninger og lave nogle mere eller mindre fuskløsninger, til vi igen er et sted hvor vi kan få reservedele.

På Ahe fik vi ellers dykket til den store guldmedalje, og vi fik også Thomas og Sabine, fra Evening Star med ud at dykke. Vi samlede et par favnfulde østers, og håbede at finde et par perler, men forgæves!! - så vi måtte nøjes med at spise dem til aftensmad. Det er nu ellers ikke den helt store delikatesse efter min mening - men det var gratis, og det var et væsentlig argument for os, for at spise dem! For vi var ikke mange der syntes at de smagte specielt fremragende. Men vi havde nogle temmelig gode dyk, og fik da også set nogle sorttippede rev hajer - Thomas, Rene og jeg havde et rigtig "mandedyk" - efter at vi havde ligget og lavet dykkertræning med Thomas og Sabine. Selv på 40 meter var sigten særdeles god og korallerne var nok mere intakte dernede - for jeg syntes at der var forholdsvis mange døde koraler inde i selve atollen. På et tidspunkt havde jeg den følelse af at jeg svømmede på en koral kirkegård - det er sørgelig at se alle de døde koraler. Især når de for bare 10 år siden havde været sprællevende, men det skyldes nok den ekspanderende perleproduktion som finder sted på mange af atollerne i Fransk Polynesien.

På en af Ahe's utallige perlefarme, overværede vi en dag hvordan de får en produktion af perler op at stå - de åbner hver enkelt østers og lægger en kunstig perle ind, sammen med et stykke farve-væv. De kan således bestemme farven af perlen som efter et par år bliver dannet inde i den pågældende østers! - det var ret fascinerende at se. Og jeg kan hilse jer at sige at det er ikke perlefarmerne som tjener de store penge!! Det er de stenrige kinesere som sidder på markedet og som nærmest egenhændigt bestemmer prisen. En perle købt direkte hos farmerne koster mindre end en 1/10 af hvad de koster i en butik på Tahiti!

Efter en lille uge på Ahe, besluttede vi at sejle til Rangiora. Nu skulle der for alvor dykkes, Rangiora er jo et af verdens vidundere når det drejer sig om dykning. Mange TV udsendelser er filmet her, og det er et af de største samlesteder for gråhajer - der er en hule som direkte er opkaldt efter hajerne, "Sharks Cave" - her er det ikke unormalt at se omkring 50-60 gråhajer! - desværre var det ikke muligt for os at komme derud, for strømmen var for stærk til vores 2hk påhængsmotor og den var udelukkende udadgående - ja jeg ved at det lyder underligt at strømmen udelukkende er udadgående i en hel uge i træk, men det var tilfældet. Det skyldes at lagunen var så fyldt med vand, pga kraftig blæst de seneste dage, at det havde svært ved at komme ud. Ærgerligt, men der var meget andet at se på - bla. overværede vi et par hajfodringer og havde et par virkelig fantastiske strømdyk - som beskrevet i et tidligere brev.

Rangiroa, verdens næststørste atoll - hele Tahiti kan ligge inde i lagunen. Det højeste punkt på Rangiroa er 2,5 meter over havets overflade - ja og dertil kommer så palmerne selvfølgelig!!! De lokale er, ligesom på Ahe, yderest hjælpsomme og altid smilende. Det er aldrig et problem at få et lift når man skal ud på en længere tur. De stopper nærmest af sig selv og så er det bare op bag i deres pick-up eller lastbil - Det er meget få alm. biler der kører rundt herude. Det er en hyggelig måde at komme frem på - og så er den yderst billig.

I løbet af de sidste dage på Rangiroa kom et gevaldigt lavtryk og det blæste kraftigt op - Vi havde, som vi plejer at gøre, smidt 2 ankre så der skulle ikke være den store ko på isen - dog var der en heftig aktivitet på ankerpladsen, og flere både rev sig løs. Bølgerne havde bygget sig op til ca 1 meter inde i lagunen og vi huggede voldsomt i søen. Vi var taget over til Evening Star for at få morgenmad - da Thomas pludselig rejser sig op og kigger efter vores båd. Jeg syntes at den er længere væk end den plejer at være, siger han. Jeg rejser mig og ser at den er mindst 40 meter længere væk!!! - afsted røg Rene, Thomas og jeg i dinghien. Snoren som vi aflaster ankerspillet med var sprunget og alt vores kæde var løbet ud!!

Heldigvis var kæden sat fast i den anden ende. Men vi havde nu over 80 meter kæde ude, som nu gerne skulle trækkes lidt ind for hvis vi begyndte at svinge alt for meget ville vi temmelig sikkert ramme en anden båd! - Jeg kan forsikre jer, at det er hårdt arbejde at hive 40 meter kæde ind når båden hugger så voldsomt i søen som her var tilfældet. Selv med hjælp fra motoren tog det det bedste af en time!!! - men så havde vi jo også fået dagens motion!

Efter et par fede dage på Rangiroa sejlede vi mod Tahiti. Vi havde lige et par ting som skulle fixes på båden før hele flokken af venner og kærester kom på besøg. Vi brugte 5 dage på at lave et par reparationer og montering af de nyindkøbte solcellepaneler. Ligeledes var vi på udkig efter en bedre motor end vores 2HK Honda - Denne gang ville vi have en større motor som kunne bringe os sikkert frem og tilbage fra vores dykkerture - Vi dykker nemlig ofte lidt væk fra ankerpladsen, og det ville være rart hvis vi kunne sejle med 3 mand incl dykkergrej.

Vi fandt et godt tilbud på en helt ny Mercurey 15HK påhængsmotor - Vi blev enige om at det var en god investering, og så var vi også ved at være lidt træt af at blive ved med at reparere på den gamle Honda. Men en sådan investering griber hurtigt om sig, for nu kunne vi godt bruge en større dinghy!! Men et var sikkert, der var ikke råd til en ny dinghy! En dag mødte vi så en amerikansk sejler som var forlist med sit skib på Tuamotues atollerne for 14 dage siden - Til vores held var han stadig i besiddelse af hans dinghy, en forholdsvis stor dinghy!!! - og han var meget ivrig efter at sælge og vi blev enige om at købe den, hvis vi kunne finde den rigtige pris. Vi blev enige om 250 USD - det var vist lidt af et røverkøb, men han var tilfreds og det var vi i høj grad også. Nu havde vi både en større dinghy og en ny motor.....og jeg kan hilse og sige at den nye motor fungerer perfekt. Nu kommer vi hurtigt og let frem til vores dykkersteder, men lidt af spændingen er gået af det - for den nye motor starter hver gang!!!

Vi havde selvfølgelig også tid til at nyde festdagene på Tahiti. Der er nemlig Tahiti festival i hele Juli måned, og det går ikke stille af - Alle de forskellige folkeslag som findes i Polynesien møder op og udfører gamle nationale danse, der bliver konkurreret i alle mulige former for sport - mest berømt er udrigger kano løbene og banan løbene. Det sidste går ud på at bære en træstamme påhængt med et par klaser bananer rundt på en kuperet bane. Det var en kæmpe oplevelse at overvære!

Det var alt for nu! - der kommer snart mere, bare rolig! Det skal lige have sig tid til at blive formet til ord. Det kan godt tage sin tid, herude - for vores tempo herude er jo lidt anderledes end det tempo I andre arbejder i derhjemme!

Med mange hilsner fra den sydlige halvkugle

Dennis

Check here for det and and also var