"The Dream Times"

Mandag d. 09-08-1999

Omkring 200 mennesker var mødt op på Esbjerg havn for at tage afsked med SY Dream og hendes besætning. Et stort, men også lidt vemodigt farvel.

Kursen blev sat syd mod Helgoland kl 17.00. En god vind fra vest muliggjorde en næsten perfekt sejlads til den tyske ø. Der blev sejlet hele natten, hvor "Dream" til tider skød op til 7-8 knob over grund.

Ankomst til Helgoland mandag morgen kl 10.00. Efter morgenmad og afmontering af Mikkels, Niels Peters og Flemmings hår, blev gummibåden sat i vandet, og turen gik ind til øen.

Helgoland er præget af en stor turisme, og den bugner med diverse forretninger - mest toldfri vinbutikker, men også fornemme tøjforretninger. Ellers er øen kendt for 2. Verdenskrig, hvor den fungerede som tysk u-bådsbase. Efter krigen - april 1947- forsøgte England at bombe øen væk fra havets overflade.

Tyskere kender vi udmærket fra Danmark, så efter et par dage blev kursen sat yderligere mod syd.

Onsdag d 4/8-99 satte vi kursen 206 grader mod Calais i Frankrig - en tur på 300 sømil. Besætningen blev delt ind i 3 vagthold, hvor hver vagt var 4 timer. Dette fungerede perfekt. Det første døgn var vinden god, og det meste sejlads blev med spiler. Derefter fulgte en periode med stille vejr, hvilket gav en lidt trykket stemning ombord. Nattevagten blev taget af skipper Dennis og Kaptajn Haddock (Flemming), som konstant løb rundt og trimmede sejl og holdt den øvrige besætning vågen!

Torsdag aften blev der sunget med på gode gamle danske melodi-grand-prix sange, hvilket løftede stemningen - tiltrængt pga. det dårlige sejlervejr.

Fredag blev der fisket (efter fisk) og Michael "fangede" sin første fisk. Det er dog et spørgsmål om ikke styrmanden har fortjenesten af den fangede hornfisk, da den var pilket i bugen.

Lørdag blæste det kraftigt op i den Engelske Kanal med vindstød på 20 m/s. Dette nødvendiggjorde sejlads med stormfok og rebet storsejl. Niels Peter og Skipper blev sent ude på dækket, der konstant blev overskyllet af de kraftige kolde bølger i den Engelske Kanal. Niels Peter fik sat fokken og fik samtidig sin ilddåb. For en god ordens skyld skal det nævnes, at alle mand på dæk fulgte vores sikkerhedsregler og konstant havde livline. Der bliver ikke taget unødvendige chancer.

Efter krydsning mod den kraftige vind og god navigation af Kaptajn Haddock ankom vi sikkert til Calais lørdag kl 19.40. Vi blev sluset i havn og fejrede den gode sejlads med kolde øl. Efter et tiltrængt bad (det første på turen) blev kursen sat mod byens natteliv. Pga. træthed blev det dog kun til en kort tur.

Søndag blev byen, der er forbundet med Dover i England med en tunnel, udforsket. Også Calais er en stor turist by. Om aftenen blev der disket op med mørbradbøffer og rødvin - tilberedt af René og Michael. De forstår at få noget ud af friske råvarer. Vi må dog ikke glemme skibets chefkok, Mikkel, som kan trylle og gøre hærens dåsemad til en delikatesse.

Der blev prøvesmagt på skibets beholdning af whisky og andre gode sager. Vi fik besøg af to solosejlere fra henholdsvis Holland og Belgien, og bølgerne gik atter højt - til gene for vores naboer (Ruhe bitte) - men de var bare hollændere og tyskere.

Mandag blev der hentet pakker på posthuset. Afsenderne var tre dejlige piger i Danmark. Lidt klatøjede blev der indtaget en let frokost (muslinger lagt i hvidvin) og det videre forløb blev diskuteret.

Vi blev enige om at sætte kursen mod Dieppe, som ligger ca. 70 sømil syd for Calais. I Dieppe er der 100% solformørkelse den 11. august omkring middag.

Opsummering:

 

Ugens ord:

 

Sporten:

 

Redaktionen:

F. Krabbenhøft,

Niels P. Thuesen

Cafe Au Bureau

Calais, France

More on: blev and til
HTML uploaded by GoFTP FREE