Brev fra Michal og Tine

25-01-2000, Panajachel ved Atitlan søen

Den 2.jan 2000 tog vi afsted fra båden, det var meget underlig. Det havde været ens hjem i mere end 5 mdr. Vi rejste fra Trinidad til Miami, hvor vi havde 5 overnatninger - den ene i Key West.

Miami ligner meget det man ser på film, mange store flotte huse og dyre biler. palmer m.m. Vi så bla. Key West, som er USAs sydligste punkt. Evertglades, med aligatore og store sumpområder. En dag var vi i Miami søaqvarium, med spækhuggere og delfiner. Vi så selveste Flipper give opvisning, ham fra film. Mange af scenerne i de gamle Flipperfilm er optaget i Miami.

Vi havde lejet en bil da det ellers var svært at komme rundt, afstandene er meget store. D. 6 jan. fløj vi til Cancun (Mexico) - oven i købet på 1. klasse, da de ikke havde flere pladser på turistklasse. Vi blev vartet fint op den time turen varede. Vi brugte 3 dage i Cancun, som er meget turistet, derfra tog vi til Tulum. Her skulle vi se de første Maya-ruiner på turen.

Vi boede på stranden i noget der meste af alt lignede en hippielejer. Hytterne, der blot bestod af pæle stillet meget tæt samme, var total gennemsigtige, men ellers meget behagelige. Om aftenen måtte vi tænde stearinlys for der var ingen elektricitet. Efter 3 dage tog vi til Chetumal, som ligger ved grænsen til Belize. En stille og rolig, mellemstor by, uden mange turister. De havde et meget imponerende Maya-museum i byen. Bygget op som en hel regnskov, med lys- og lydeffekter til at forstærke indtrykket - meget storslået. Efter endnu 3 dage ville vi til Guatemala. Turen forgik i en meget lille bus fyldt til randen med backpackere. Turen tog ca. 8 timer, hvor vi kørte gennem Belize.

Den første nat i Guatemala tilbragte vi i Flores, her var der rigtig gang i den. De havde den årlige byfest. Dagen efter fandt vi et rigtig idyllisk sted halv vejs til Tikal. Hotellet var ejet af en amerikaner og lå direkte ned til en stor sø, med regnskoven lige om hjørnet. I den tilhørende have var der dejlige hængekøjer og store fugleedderkopper. Om aften/natten kunne man lokke dem ud af deres huler og holde dem på hånden, - man er vel sej ?? Det eneste minus ved stedet var det iskolde vand som kom ud af bruseren. Her blev vi 5 dage, ren ferie.

På hotellet mødte vi 2 danskere og 2 amerikanere, sammen med dem tog vi til Tikal med og red på heste, alt sammen med meget ømme ben og lår til følge. Man kalder Tikal for Mayakulturens hovedstad, den største ruinby der er udgravet. Tine og jeg tog tilbage én dag mere, da vi ikke nåede at se det hele de første 11 timer vi var der. Vi brugte mere en halvanden dag på og omkring ruinerne, uden at føle at det var for meget.

Ruinerne ligger midt i regnskoven og det er meget smukt at sidde på toppen af de store pyramider og skue ud over regnskoven.

D. 21 jan. havde vi flybilletter fra Flores til Guatemala city. Meningen var at vi ville tilbringe nogle dage her, med museums besøg og andre ting. Men vi skiftede hurtigt mening, byen er meget ucharmerende og virker noget usikker at færdes i. Mest af alt ligner den en gamle blikdåse med affald over alt. Mange amerikanske skolebusser ender deres dage hernede. Efter en billig biograf tur og en overnatning tog vi af sted næste morgen. 3 timers kørsel i en så kaldt chickenbus (amerikanske skolebusser) ankom vi til Panajachel ved Atitlan søen. En lille turistby med mange handelsboder, mulighed for nogle gode køb. Vi skulle sejle 20 min. over søen for at komme til vores udvalgte hotel.

Stedet vi bor er ejet af en dansker og en englænder. TV-2 udsendelsen "lykkejægerne" lavede en udsendelse om det. Det er et hyggelig sted med træskure som værelser og hver aften er der fællesspisning. Priserne er også rigtige gode, man slår med terninger om sine drinks. Vi regner med at blive her en uges tid og så rejser vi videre til Atiqua og Copán. Det var sådan i korte træk hvad vi har oplevet indtil nu.

Global View of til and further information concerning med